Ontspullen, hoe maak je er tijd voor?

Het is een open deur, maar als je serieus aan de slag wilt met ontspullen dan is het nodig om er tijd voor te maken. Maar hoe maak je tijd als je het druk hebt? Ontspullen is vaak ondergeschikt aan al het andere dat we te doen hebben. Onterecht, gezien de impact die een opgeruimd huis heeft op ons dagelijks welzijn. Denk aan de rust, ontspanning en het fijn samenzijn met familie en vrienden die het oplevert. Met deze tips kom je vooruit, zonder dat je erin verzuipt! 

1. Maak kleine stapjes over een langere periode

De spullen die je over een periode van jaren hebt verzameld werk je niet in een week de deur uit. Te grote veranderingen zullen je ook overweldigen en ontmoedigen. Kleine stappen zijn haalbaarder en minder stressvol. 

Plan komend half jaar iedere week een half uurtje om te ontspullen in plaats van dat je in de voorjaarsvakantie het hele huis in een week onder handen probeert te nemen. Net zoals met lijnen, als je te snel gaat krijg je het jojo effect.  Je bereikt een duurzamer resultaat met kleine stapjes omdat je op jouw tempo kan wennen aan de veranderingen. 

Stukje bij beetje ruim je op en komt er ruimte. Die stapjes samen hebben uiteindelijk grote impact op jouw dagelijks leven. Tel maar uit, elke week 15 spullen wegdoen is bijna 400 spullen in een half jaar!

“Mensen overschatten wat ze in een weekend kunnen bereiken met opruimen, maar ze onderschatten wat ze in een jaar voor elkaar kunnen krijgen.”
professional organiser profile instagram

2. Plan het in je agenda, net als sporten en afspraken

Maak ontspullen komende tijd even belangrijk als andere activiteiten zoals sporten, vrienden bezoeken, of een cursus Spaans. Uit onderzoek blijkt dat het investeren van tijd (en geld) om van je huis een thuis te maken is net zo belangrijk voor je als andere vormen van zelfzorg, zoals regelmatig bewegen/sporten en een goede nachtrust. 

De kracht van spullen is dat ze van je huis een thuis kunnen maken. Een comfortabele en veilige plek waar je jezelf kan zijn en waar je heerlijk tot rust kan komen. Zo’n thuis heeft een positieve invloed op ons welzijn. Een overvloed aan spullen daarentegen kan een negatieve impact hebben. Dit betekent dat het even zinvol is om aandacht te besteden aan ontspullen als aan andere dingen die je welzijn bevorderen. Dus, pak je agenda erin en kijk wat je komende weken kan laten om ruimte te maken voor ontspullen. 

3. Ideale tijdsblokken: 30 minuten - 3 uur

Het is het verstandig om te doseren. Opruimen is namelijk vermoeiend. Niet zozeer fysiek, maar vooral mentaal omdat je voortdurend beslissingen moet maken. Een blok van 30 min – 3 uur geeft je voldoende tijd om ergens in te duiken en voorkomt dat je te moe wordt om nog goede keuzes te maken. Gaandeweg zal je ontdekken wat voor jou het beste werkt, iedere dag een half uur of eens per week 3 uur. 

Pas de opruimklus vervolgens aan op de tijd die je beschikbaar hebt. Maak de klus klein, zodat je zeker weet dat je het afkrijgt. Hoe beter je afbakent, hoe groter de kans dat je daarin slaagt, en die succeservaring is essentieel voor je motivatie om door te gaan met ontspullen. Ga je met de categorie boeken aan de slag dan baken je af door te beginnen met de romans of reisboeken (subcategorie). Ga je in de keuken aan de slag, dan maak je het klein en door eerst de keukenlade te doen. Als je tijd over hebt kan je verder met de mokken of het glaswerk. 

 

Wil jij ook vooruit, zonder dat je verzuipt? Probeer de tips eens uit. Ik ben benieuwd naar je ervaring. 

Je kan dit ook uitproberen tijdens de cursus ontspullen dan heb je gelijk een stok achter de deur en krijg je 5 weken lang professionele begeleiding en steun van een groep mensen die ook structureel meer ruimte willen maken. Kijk in de cursusagenda, voor de eerstvolgende startdatum.

Ontvang maandelijks
opruimtips en inspiratie

Ik vind spam net zo vervelend als jij dus ik zal je e-mail nergens anders voor gebruiken.
Ook mag je de tips op elk moment stopzetten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *